ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΟΜΙΛΟΙ

2024 – 2025

Τη σχολική χρονιά 2024 – 2025 λειτούργησαν με επιτυχία δύο εκπαιδευτικοί όμιλοι: η «Παιδική Μαθητική Χορωδία» και  ο «Εκπαιδευτικός Όμιλος STEAM»που λειτούργησε σε θεματικές ενότητες.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ STEAM

1η Θεματική –  Προκλήσεις-παιχνίδια χτισίματος

Tα παιδιά συμμετείχαν σε τέσσερα εργαστήρια:

1ο Εργαστήριο: Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να αναπτύξουν τη φαντασία και τις κατασκευαστικές τους δεξιότητες, επιλέγοντας εικόνες και αναπαράγοντάς τες με τα αγαπημένα τους τουβλάκια οικοδομικού υλικού, τύπου lego. Ξεκίνησαν με έτοιμες κατασκευές και στη συνέχεια προχώρησαν σε πιο σύνθετες δημιουργίες.

2ο Εργαστήριο: Τα παιδιά μεταφέρθηκαν σε έναν κόσμο μηχανικής! Η πρόκληση ήταν να κατασκευάσουν τον ψηλότερο δυνατό πύργο χρησιμοποιώντας μόνο οδοντογλυφίδες και πλαστελίνη. Μέσα από αυτήν τη δραστηριότητα, ενισχύθηκε η συνεργασία, η υπομονή και η ακρίβεια.

3ο Εργαστήριο: Τα παιδιά μεταμορφώθηκαν σε μικρούς αρχιτέκτονες! Σχεδίασαν και κατασκεύασαν ένα κτίριο ορόσημο χρησιμοποιώντας απλά υλικά. Στη συνέχεια, παρουσίασαν τα δημιουργήματά τους στην τάξη, μοιράζοντας ιστορικές πληροφορίες για το ορόσημο που επέλεξαν. Αυτή η δραστηριότητα συνέβαλε στην ανάπτυξη της φαντασίας και της ικανότητας επικοινωνίας.

4ο Εργαστήριο: Η θεματική ολοκληρώθηκε με την κατασκευή ενός καταπέλτη. Τα παιδιά μέτρησαν, σύγκριναν μήκη και πειραματίστηκαν με τις δυνάμεις. Αυτή η δραστηριότητα ενίσχυσε τις γνώσεις τους στα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες.

Στόχος των εργαστηρίων ήταν:

  • Να αναπτύξουν τη δημιουργικότητα και τη φαντασία των παιδιών.
  • Να ενισχύσουν τις κατασκευαστικές τους δεξιότητες.
  • Να προωθήσουν τη συνεργασία και την ομαδική εργασία.
  • Να καλλιεργήσουν το ενδιαφέρον για την ιστορία και την αρχιτεκτονική.
  • Να αναπτύξουν τις επιστημονικές τους γνώσεις.

Παπαδοπούλου Α. Ελένη                   Αθιανάς Κωνσταντίνος

 

2η Θεματική – Ο κύκλος του νερού

 Τα παιδιά συμμετείχαν σε τρία εργαστήρια:

1ο Εργαστήριο: Τα παιδιά πραγματοποίησαν ένα πείραμα για τον κύκλο του νερού, χρησιμοποιώντας κρέμα ξυρίσματος και μπλε χρώμα τροφίμων. Οι μαθητές έριξαν το μπλε νερό πάνω στην κρέμα ξυρίσματος, παρατηρώντας ότι καθώς το νερό γινόταν βαρύ, άρχιζε να “βρέχει” και να βγαίνει από κάτω. Καθόλη τη διάρκεια της διαδικασίας, η κρέμα ξυρίσματος συμπεριφερόταν όπως τα σύννεφα, δείχνοντας πώς συσσωρεύονται οι σταγόνες νερού και τελικά πέφτουν ως βροχή,

2ο Εργαστήριο: Οι μαθητές δημιούργησαν μια χειροτεχνία για τον κύκλο του νερού χρησιμοποιώντας χάρτινο πιάτο και διάφορα υλικά. Αρχικά, χρωμάτισαν έκοψαν έναν κύκλο που απεικόνιζε τα στάδια του κύκλου του νερού, συμπεριλαμβανομένων των εννοιών της εξάτμισης, της συμπύκνωσης και της συγκέντρωσης. Στη συνέχεια, χρησιμοποίησαν ένα χάρτινο πιάτο ως βάση για την κατασκευή τους. Κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας, οι μαθητές συζήτησαν και αντάλλαξαν απόψεις για τις επιστημονικές όρους του κύκλου του νερού, εφαρμόζοντας τις γνώσεις τους με δημιουργικό τρόπο και βιώνοντας την διαδικασία του νερού από την εξάτμιση έως τη συγκέντρωση.

3ο Εργαστήριο: Οι μαθητές συμμετείχαν σε ένα διαδραστικό εργαστήριο για τον κύκλο του νερού, χρησιμοποιώντας το ρομπότ THYMIO και τις προγραμματισμένες συμπεριφορές του. Είχαν την ευκαιρία να παρατηρήσουν τα εξωτερικά γνωρίσματα του ρομπότ, να το ενεργοποιήσουν, να πειραματιστούν παίζοντας με τις 6 συμπεριφορές (χρώματα) και να προσομοιώσουν τη διαδρομή του νερού.

Στόχος των εργαστηρίων ήταν:

  • Να αναπτύξουν δεξιότητες πειραματισμού.
  • Να κατανοήσουν οι μαθητές τον κύκλο του νερού.
  • Να ενισχύσουν την κριτική σκέψη και την παρατήρηση.
  • Να συνεργαστούν ομαδικά και να ενισχύσουν την επικοινωνία τους.
  • Να αναπτύξουν δεξιότητες δημιουργικής έκφρασης μέσω χειροτεχνίας.
  • Να εξοικειωθούν με το ρομπότ Thymio και τις προ-προγραμματισμένες συμπεριφορές του.

Παπαδοπούλου Α. Ελένη                   Αθιανάς Κωνσταντίνος

 

3η Θεματική – Προγραμματίζοντας – Ρομποτική

Συγκεκριμένα, τα παιδιά συμμετείχαν σε τρία εργαστήρια:

1ο Εργαστήριο: Κατά τη διάρκεια του μαθήματος, οι μαθητές/τριες εργάστηκαν ομαδικά για να δημιουργήσουν λαβύρινθους χρησιμοποιώντας πλαστικά τετράγωνα από το εκπαιδευτικό κιτ Robot code and go, έμαθαν να προγραμματίζουν ρομπότ χρησιμοποιώντας βασικές εντολές όπως «προχώρα» και «στρίψε», και συμμετείχαν σε δοκιμές για να καθοδηγήσουν τα ρομπότ τους να βρουν έξοδο από τους λαβύρινθους. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, ανέπτυξαν δεξιότητες προγραμματισμού, κατανόησαν τη χρήση της ρομποτικής για την επίλυση προβλημάτων και αντάλλαξαν απόψεις για τις στρατηγικές που λειτούργησαν καλύτερα, αναγνωρίζοντας τα λάθη και τις δυσκολίες τους για μελλοντική βελτίωση.

2ο Εργαστήριο: Κατά τη διάρκεια του μαθήματος, οι μαθητές/τριες εξερεύνησαν την εφαρμογή Scratch Junior, μαθαίνοντας πώς να δημιουργούν νέα έργα, να επιλέγουν χαρακτήρες και να χρησιμοποιούν βασικές εντολές για κίνηση, ήχους και αλλαγή σκηνής. Στη συνέχεια, με καθοδήγηση, δημιούργησαν τη δική τους απλή ιστορία ή παιχνίδι, επιλέγοντας υπόβαθρα, προσθέτοντας χαρακτήρες και προγραμματίζοντας τις κινήσεις τους. Στο τέλος, παρουσίασαν τα έργα τους στην τάξη, λαμβάνοντας σχόλια από τους συμμαθητές και συζητώντας τι τους άρεσε περισσότερο από την εμπειρία.

3ο Εργαστήριο: Κατά τη διάρκεια του μαθήματος, οι μαθητές/τριες εξοικειώθηκαν με το ρομπότ Thymio και τις βασικές λειτουργίες του, όπως η κίνηση και οι αισθητήρες, ενώ αλληλεπίδρασαν με αυτό για να κατανοήσουν τη λειτουργία του. Στη συνέχεια, έμαθαν να προγραμματίζουν το ρομπότ με βασικές εντολές για κινήσεις και αντιδράσεις σε αισθητήρες. Ειδικότερα, προγραμμάτισαν το ρομπότ να συμπεριφέρεται σα σκύλος-φύλακας και σα χαμαιλέοντας και παρουσίασαν τα έργα τους στην τάξη, συμμετέχοντας σε μια δημιουργική και συνεργατική διαδικασία που ενίσχυσε την κατανόησή τους για τη ρομποτική.

4ο Εργαστήριο: Κατά τη διάρκεια του μαθήματος, οι μαθητές/τριες γνώρισαν το micro:bit και τις βασικές του λειτουργίες, εξερεύνησαν το περιβάλλον προγραμματισμού MakeCode και δημιούργησαν προγράμματα που έκαναν την καρδιά στην οθόνη LED να αναβοσβήνει, να εμφανίζει ένα χαμογελαστό πρόσωπο, να γράφει τα αρχικά του ονόματός τους. Μέσα από δοκιμές και πειραματισμούς, ρύθμισαν ταχύτητες αναβοσβησίματος, ενώ παρουσίασαν τα έργα τους, λαμβάνοντας θετικά σχόλια και ενθαρρύνοντας τη δημιουργικότητά τους.

Στόχος των εργαστηρίων ήταν:

  • Να εισαχθούν οι μαθητές/τριες στις βασικές έννοιες της ρομποτικής.
  • Να αναπτύξουν δεξιότητες προγραμματισμού μέσω της επίλυσης προβλημάτων.
  • Να εισαχθούν στον προγραμματισμό Micro:bit και το Makecode
  • Να εισαχθούν στον προγραμματισμό με το Scratch Junior
  • Να εισαχθούν στον προγραμματισμό ρομπότ με το Thymio και το VPL3

Παπαδοπούλου Α. Ελένη                    Αθιανάς Κωνσταντίνος

 

4η Θεματική – Τα πρώτα μου κυκλώματα

Συγκεκριμένα, τα παιδιά συμμετείχαν σε τρία εργαστήρια:

1ο Εργαστήριο: Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες δημιούργησαν ένα φωτεινό χριστουγεννιάτικο δέντρο που φωτίζεται από LED. Ξεκίνησαν με μια εισαγωγική συζήτηση σχετικά με τα ηλεκτρικά κυκλώματα και τη λειτουργία των LED, συνδέοντας τη γνώση με τη χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα. Έπειτα, κατασκεύασαν τη βάση του δέντρου από χαρτόνι και προχώρησαν στη σύνδεση των LED με μια μπαταρία νομίσματος. Χρησιμοποίησαν πιστόλι σιλικόνης για να διαμορφώσουν τον κορμό. Μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής, οι μαθητές διακόσμησαν το δέντρο του, δίνοντάς του μια εορταστική εμφάνιση.

2ο Εργαστήριο: Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες ακολούθησαν μια δομημένη διαδικασία για την κατασκευή και δοκιμή ενός απλού μοντέλου αεροπλάνου, βασισμένη στις αρχές της αεροδυναμικής και της μηχανικής. Κάθε ομάδα μαθητών έλαβε ένα έτοιμο κιτ κατασκευής αεροπλάνου, ακολουθώντας συγκεκριμένες οδηγίες για τη συναρμολόγηση και τη συγκόλληση των κομματιών, υπό την επίβλεψη των εκπαιδευτικών. Έπειτα, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να διακοσμήσουν το αεροπλάνο τους.

3ο Εργαστήριο: Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες κατασκεύασαν έναν ανεμιστήρα χειρός. Αρχικά, ξεκίνησαν με μια συζήτηση για τη λειτουργία των ανεμιστήρων, εξετάζοντας πώς κινούνται και πώς τροφοδοτούνται ηλεκτρικά. Στην επόμενη φάση της κατασκευής, συναρμολόγησαν τον κινητήρα, προσαρμόζοντας την προπέλα και συνδέοντας τις μπαταρίες με τα καλώδια. Έπειτα, πρόσθεσαν έναν διακόπτη για τον έλεγχο της λειτουργίας και σταθεροποίησαν τα μέρη με σιλικόνη. Αφού ολοκληρώθηκε η συναρμολόγηση, δοκίμασαν τον ανεμιστήρα τους, ελέγχοντας αν λειτουργεί σωστά.

Στόχος των εργαστηρίων ήταν:

  •   Κατανόηση των βασικών μηχανισμών λειτουργίας ενός κινητήρα DC και της ηλεκτρικής τροφοδοσίας του.
  •   Ανάπτυξη τεχνικών δεξιοτήτων μέσα από τη συναρμολόγηση και τη σύνδεση ηλεκτρικών στοιχείων.
  •   Εξάσκηση στην επίλυση προβλημάτων μέσω της κατασκευής και δοκιμής καθημερινών αντικειμένων.
  •   Ενίσχυση της δημιουργικότητας και της κριτικής σκέψης για πιθανές βελτιώσεις ή νέες εφαρμογές.

Παπαδοπούλου Α. Ελένη                    Αθιανάς Κωνσταντίνος